Zwangerschapsmassage

Zwangerschapsmassage: alle voordelen op een rij

Een zwangerschapsmassage ontspant, maar heeft meer voordelen voor de zwangerschap. Waarom is het gezond om jezelf dit regelmatig te gunnen? Waar moet je op letten als je je massage boekt? En hoe is het voor de baby?

Waarom zwangerschapsmassage?

Sta er maar eens bij stil hoe hard je lichaam tijdens de zwangerschap aan het werk is: alle belangrijke fysieke processen veranderen om ruimte te maken voor je baby en te zorgen dat hij zich kan ontwikkelen. Je lichaam is ervoor gemaakt, maar het kan wel een belasting zijn.

Onder invloed van zwangerschapshormonen worden je gewrichten soepeler en door het extra gewicht tijdens de zwangerschap moeten je rug- en beenspieren harder werken. Daarom krijgen zwangere vrouwen het advies om het rustig aan te doen. Maar het kan best lastig zijn om jezelf die extra rust te gunnen, vooral als het ‘gewone’ leven met werkstress en/of de zorg voor een ouder kind doorgaat. Een zwangerschapsmassage laat je helemaal ontspannen, opladen en helpt je om bewust stil te staan bij alle veranderingen.

Ontspannen: goed voor het herstel

Tijdens een massage ontspan je door zorgzame aanraking. Je maakt dan oxytocine aan, het hormoon dat een fijn, tevreden gevoel geeft en ervoor zorgt dat je lichaam herstelt van al het harde werk. Een massage brengt ook je centrale zenuwstelsel tot rust, waardoor het alle lichaamsfuncties gaat aansturen zoals van nature gezond is. Dit werkt nog lang door als je na de massage lekker gaat slapen of de rest van de dag vrij neemt.

Bovendien verbetert het kneden en strijken de bloedsomloop naar al je organen en naar de placenta. Allemaal fijn en gezond voor jou en je baby profiteert daarvan mee.

Contact met de baby

Baby’s in de buik pikken de stemming van hun moeder op. De gelukzalige stofjes (dopamine, oxytocine, endorfine en serotonine) die je tijdens en nog lang na een massage aanmaakt, komen via de placenta ook bij je baby terecht. Bovendien voelt je baby aan jouw lichaam en hartslag dat jij ontspant, waardoor hij óók ontspant.

Onderzoek heeft aangetoond dat de hartslag van een ongeboren baby daalt als de buik van de moeder zacht en ontspannen is. Vaak worden baby’s tijdens de massage eerst beweeglijker. Dat komt doordat je ademhaling dieper wordt en er meer zuurstofrijk bloed naar je baby gaat. Zo kun je makkelijk contact maken met je baby, om daarna samen lekker te ontspannen. Het is echt een moment voor jullie tweeën. Lees hier meer over de baby voelen bewegen in je buik.

Voorbereiding op de bevalling

Vaak stellen zwangere vrouwen verwennerij als een massage uit tot hun zwangerschapsverlof. Maar vanwege alle bovenstaande voordelen is het juist fijn om er al eerder mee te beginnen. In het eerste trimester wordt een zwangerschapsmassage nog afgeraden, omdat er dan meer kans is op een miskraam. Of dit door massage veroorzaakt kan worden is niet aangetoond, maar om elk risico te voorkomen kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Na twaalf weken kun je je gerust laten masseren. Hoe vaker je bewust tijd vrijmaakt voor ontspanning, hoe meer je brein en je lichaam eraan gewend raken zich over te geven en diep te rusten. Als dit je tweede natuur wordt, kan het je helpen om ook tijdens de bevalling makkelijk te ontspannen als je wordt aangeraakt. Meer weten? Zo beval je ontspannen met hypnobirthing.

Voordelen van zwangerschapsmassage

  1. Het helpt je ontspannen. Je hoofd en lichaam komen helemaal tot rust.
  2. Het ondersteunt je herstel en het gezond functioneren van je lichaam: je hartslag wordt rustig, je ademhaling verdiept en je bloedsomloop verbetert, waardoor er meer zuurstofrijk bloed naar je organen en je baby gaat. Lees ook: Hoge of lage bloeddruk tijdens je zwangerschap.
  3. Het kan rugklachten, bekkenpijn en beenkrampen verlichten.
  4. Het vermindert de aanmaak van stresshormonen en verbetert de aanmaak van ‘gelukshormonen’, waardoor je je kalmer, blijer en lekkerder in je vel voelt.
  5. Het helpt je beter en dieper te slapen. Meer tips: goed slapen tijdens je zwangerschap.
  6. Je brein en lichaam leren zich makkelijk te ontspannen, wat je kan helpen om ook bij de bevalling goed te ontspannen en ‘uit je hoofd’ te gaan.
  7. Je baby profiteert mee van al deze voordelen en je kunt makkelijk contact maken.